DEL

Indholdet du nu skal til at læse er betalt for af virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Vi har lige fået timeregistrering på mit arbejde, og det har skabt en kæmpe debat. Ledelsen siger, at timeregistrering gør det meget nemmere at fakturere vores kunder og holde styr på vores egen flekstid, men mange mener at det skal bruges til overvågning af os medarbejdere. Selv synes jeg nu, at ledelsens argumenter er meget fornuftige.

Detaljeret registrering

Mange har især et problem med, at vores nye system har timer-funktion. Den er egentlig lidt ligesom et stopur, som gør, at vi kan starte og stoppe den, når vi arbejder med en bestemt opgave. Jeg synes, det er en stor fordel, at man ikke selv skal holde styr på tiden, men jeg kan også godt forstå kritikken.

I princippet kan min leder jo se, nøjagtig hvor mange minutter jeg arbejder, og hvor mange minutter jeg holder pause mellem hver opgave. Hvis jeg lige skal ordne et par småting, kan der hurtigt gå et kvarter med det. Omvendt synes jeg nu også, at jeg bliver mere produktiv. Det er motiverende, at jeg sort på hvidt kan se, hvor meget spildtid jeg har i løbet af en dag. Og helt ærligt, jeg tror altså ikke, min leder bruger tid på at sidde og nærstudere hver medarbejders timeregistrering.

Kræver lidt tilvænning

Min største udfordring med det nye timeregistreringssystem er egentlig, at jeg skal huske at bruge det. Hvor vi før bare har styret vores tid helt selv, skal jeg nu huske at holde øje med, hvor lang tid jeg bruger på en opgave. Jeg skal også huske at starte og stoppe timeren. Det værste er, hvis man glemmer at stoppe den. Tit har jeg ikke den fjerneste idé om, hvor lang tid jeg egentlig brugte på den opgave.

Men jeg er sikker på, at jeg nok skal vænne mig til det – og som sagt synes jeg faktisk, at det nye system er lidt trygt. Det hjælper mig lige så meget, som det hjælper ledelsen og vores kunder synes jeg. Men hvad mener I? Er jeg bare totalt naiv?

EFTERLAD ET SVAR