Sådan designer du din helt egen iøjenfaldne plakat
En plakat er ikke et vægmonteret essay, mere et farverigt abstrakt. Målet med plakaten er at fange opmærksomheden fra dit publikum, som igen vil skabe interesse i dit forskningsområde.
Alt inden i plakaten, inklusive al grafik og tekst, skal relateres til det forskningsprojekt, du prøver at kommunikere. Alle dine hovedpunkter og konklusioner skal være klare og kortfattede.
Brug kun projektoplysninger, der er absolut nødvendige for at få dit punkt på tværs. Du kan også få hjælp fra forskellige plakat-firmaer og eventuelt bruge deres plakater som inspiration til din egen. Eller hvem ved? Måske bliver du helt betaget af en af deres plakater.
Krav
Læs altid kravene til konferenceplakater tydeligt. Du vil blive overrasket over, hvor mange mennesker, der ikke læser disse instruktioner korrekt. Hvis du er usikker på disse krav, skal du kontakte kontakten med konferencearrangører.
De fleste konferencearrangører giver dig følgende retningslinjer for indsendelse, som er følgende områder:
• Ordtælling, specifikt et minimum og maksimum.
• Orientering og størrelse
• Logoer
Hvem er din målgruppe?
Opret din plakat til dit publikum. Når du planlægger din plakat er det vigtigt at vide, hvem der skal se på den. Din plakat er der for at få din besked på tværs, og det hjælper ikke, hvis den person, der kigger på plakaten, ikke forstår, hvad de ser på.
De tre hovedtyper af publikum er:
Specialist: Målgruppe har et højt niveau af viden inden for din disciplin. Der er en god forståelse af unik terminologi og praksis, der bruges inden for området. Du kan gå i detaljer omkring din forskning uden frygt for, at den bliver misforstået.
Det bredere felt: Publikum befinder sig i et forskningsfelt relateret til dit eget, men er muligvis ikke bekendt med de mere specialiserede vilkår og praksis inden for dit område.
Generelt: Lille eller ingen fortrolighed med emnet, forklaringer skal gives i de mest basale termer.